De opmars van tv, internet en social media hebben de wereld steeds kleiner gemaakt. Maar terwijl we binnen enkele minuten kunnen weten wat er aan de andere kant van de aardbol gebeurt, blijven we nieuwsgierig naar het nieuws van dichtbij. Een inbraak in de straat waarin we wonen, is meer het gesprek van de dag dan een orkaan in de Filippijnen.

Mede ingegeven door de bezuinigingen, springen de media te weinig in op de hang naar lokaal nieuws. De landelijke berichtgevingen krijgen ruimschoots aandacht, maar dat geldt niet voor regionaal en lokaal nieuws. Sterker nog, de aandacht daarvoor neemt door de bezuinigingsoperaties af. Het is alweer jaren geleden dat de provinciale Omroep Brabant regionale edities had. Het regionale dagblad BN/DeStem ruimt eveneens minder ruimte in voor lokale berichten en zelfs het huis-aan- huisblad De Bode lijkt steeds meer op een regionaal dan op een lokaal medium.
De interesse naar de gebeurtenissen om de hoek neemt toe, maar de lokale berichtgeving daalt. De oplossing hiervoor is een nieuw initiatief: Uitgeverij Lokaal.

Medium
Uitgeverij Lokaal brengt het lokale nieuws dicht bij de mensen. Daarvoor maakt zij primair gebruik van huis-aan-huiskranten. Voor dit medium is gekozen omdat het bij elke inwoner in de bus valt, de productiekosten vriendelijk zijn en de bewezen leesdichtheid groot is. Secundair maakt Uitgeverij Lokaal ook gebruik van internet en social media.

Formaat
De huis-aan-huiskranten worden uitgebracht op het zogenaamde half Berliner formaat (23,5 x 31,5 cm). Door het formaat krijgt de krant een magazine karakter. Het formaat is iets groter dan A4. Daardoor is het heel goed ‘uit de hand’ te lezen. Het is ook een opvallend formaat, omdat het kleiner is dan het ‘standaard’ tabloid formaat. Door deskundigen wordt het half Berliner formaat zelfs het formaat van de toekomst genoemd.

Kleur
De huis-aan-huiskranten worden geheel in full color gedrukt.

Verspreiding
De huis-aan-huiskranten worden wekelijks verspreid in dorpen/kernen met minimaal 3000 en maxi- maal 20.000 inwoners in de regio West-Brabant. De verspreiding vindt ook in het buitengebied plaats.

Titel
Om het lokale karakter van de huis-aan-huiskranten te benadrukken, eindigen de titels allemaal op ‘Lokaal’ met daarvoor de naam van het dorp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *